Salut mental i joves k+E³ = ∞

Gairebé tothom ha sentit parlar de salut mental alguna vegada. És un concepte que per moltes persones pot ser proper ja sigui perquè algun familiar, amic/amiga o veí/veïna ha patit alguna malaltia d’aquest tipus, o perquè ha rebut informació en algun moment de la seva vida. No obstant, també hi ha persones que desconeixen el concepte en tant que, no han conegut cap persona que hagi o estigui patint aquesta malaltia o simplement perquè la informació que han rebut sobre el terme ha estat poca. Precisament la poca informació que es rep és proporcionada pels mitjans de comunicació, les pel·lícules, els estereotips i comentaris impropis, els quals sovint fan distorsionar la realitat generant una visió dels trastorns mentals equivocada, i com a conseqüència, fan que la lluita de la malaltia de la persona que la pateix sigui molt més costosa.

SABIES QUE... segons l'OMS, la meitat de les malalties mentals comencen als 14 anys però, degut al silenci i prejudici sobre aquest tema, la majoria dels casos no es detecten ni es tracten? FES CLIC AQUÍ PER SABER-NE MÉS...
La OMS afirma que l’adolescència és un període de canvis que genera moltes emocions i la seva gestió inadequada pot conduir a una malaltia mental.

Salut mental i joves OMS: publicacions

Malalties mentals com la depressió, l’abús d’alcohol, trastorn bipolar i esquizofrènia, són la principal causa de discapacitat entre joves i adolescents en el món i representen el 45% de les malalties que afecten a la població d’entre 10 i 24 anys al món.

A més, l’últim estudi de la UAB del “Pla antiestigma” mostra que un 16% dels estudiants declara tenir o haver tingut un trastorn mental i també prediu que una de cada quatre persones desenvoluparà problemes relacionats amb la salut mental al llarg de la vida.

Davant d’aquesta situació i amb l’horitzó d’una societat més inclusiva i solidària, és important remarcar que és responsabilitat de tots i totes naturalitzar aquestes malalties eliminant estigmes i prejudicis vinculats. Només d’aquesta manera es pot arribar a una societat més inclusiva, amb persones amb bona salut mental i on la comunicació i la sensibilització prevalgui per sobre de la ignorància i el rebuig.

És important que vosaltres, els joves d’avui en dia i com a motor per avançar cap a un món més inclusiu, us informeu sobre la problemàtica, sigueu conscients dels efectes negatius que poden comportar inadequades accions per part de la societat i doneu visibilitat a les persones que tinguin algun trastorn o malaltia mental. Sou el futur i teniu el poder a les vostres mans per a generar canvis molt positius que beneficiïn a moltes persones que ho necessiten.

• Tots sabem com actuar quan un amic té un refredat o s’ha trencat un braç però què faries si et diu que pateix una malaltia mental?
    • T’has fixat en com es representen les malalties mentals al cine o les sèries de televisió? Com creus que es representa aquesta realitat?
    • Què creus que hauria de fer l’escola per incloure la salut mental en el seu dia a dia?
    • Consideres que els estigmes i estereotips influeixen en la teva visió sobre la salut mental?
    • Moltes vegades s’associa la malaltia mental amb la violència però no és així. Fins ara també pensaves que ho era?