I més!!! – 21 Febrer

A continuació et donem algunes idees de lluita!

• Pots proposar a l’escola de fer una pancarta el dia de Sant Jordi i penjar-la, defensant així la teva llengüa materna. Aquí tens molts exemples.

• Hem de tenir en compte, que la llengua materna no és la mateixa per tothom. Així doncs, perquè no proposes a la teva escola que el dia de la llengua materna cada nen i nena porti un petit relat escrit en la seva llengua materna i ens ensenyi dues o tres paraules que puguem recordar d’aquesta?

• És un dia fantàstic per promoure i conèixer la diversitat lingüística i cultural que ens envolta. Segur que hi ha un munt de llengües que no coneixeu i que avui teniu la oportunitat de fer-ho. En aquest enllaç desenvolupat per “La Casa de les Llengües i la Generalitat de Catalunya” pots consultar fins a mil llengües parlades per el 96% de la població mundial.

• Podeu comentar amb els vostres alumnes aquests dos poemes, un en castellà i un altre en català. Aprofiteu per reflexionar sobre les preguntes que us fèiem a l’inici (llengua i identitat, desaparició de llengües, llengües en perill d’extinció…).

Poema- La casa de tu alma

Tu idioma es la casa de tu alma.
Ahí viven tus padres y tus abuelos.
En esa casa milenaria,
hogar de tus recuerdos,
permanece tu palabra.
Por eso,
no llores la muerte de tu cuerpo,
ni llores la muerte de tu alma;
tu cuerpo,
permanece en el rostro de tus hijos,
tu alma,
enternece en el fulgor de las estrellas.

Jorge Miguel Cocom Pech

Escritor Maya

La Pell de brau. Poema XXX

Diversos són els homes i diverses les parles,
i han convingut molts noms a un sol amor.

La vella i fràgil plata esdevé tarda
parada en la claror damunt els camps.
La terra, amb paranys de mil fines orelles,
ha captivat els ocells de les cançons de l’aire.

Sí, comprèn-la i fes-la teva, també,
des de les oliveres,
l’alta i senzilla veritat de la presa veu del vent:
«Diverses són les parles i diversos els homes,
i convindran molts noms a un sol amor».

Salvador Espriu