30 Gener – No-violència

INTRODUCCIÓ

El Dia Escolar de la No violència i la Pau (DENIP) és una iniciativa que va néixer el 1964 per a fomentar l’educació per la tolerància, la solidaritat, el respecte als drets humans, la no violència i la pau. El poeta i pacifista mallorquí, Llorenç Vidal, la va engegar quan encara no existien iniciatives similars i actualment se celebra arreu del món.

Cada 30 de gener, en commemoració de l’assassinat de Mohandas Gandhi, el DENIP es posa en pràctica de diverses maneres amb un mateix objectiu en escoles de tot el món. Està considerada l’experiència pionera més important d’educació per la pau del nostre temps. Mohandas Gandhi també és conegut com a Mahatma Gandi. Mahatma significa gran ànima en sànscrit.

Segons la Xarxa d’Escoles Associades UNESCO de Catalunya, els objectius d’aquest dia són:

• Sensibilitzar sobre la pau entesa com a molt més que l’absència de guerres i baralles.
  • Conèixer els conceptes d’amor universal, de no-violència i de pau, així com la reivindicació no-violenta dels drets humans.
  • Conèixer persones/entitats que lluiten per la pau arreu del món.
  • Aprendre a resoldre els conflictes de manera pacífica i dialogada.
  • Celebrar des de les comunitats educatives que volem ser persones de Pau.

‘amor universal, no-violència i pau. L’amor universal és millor que l’egoisme, la no-violència és millor que la violència i la pau és millor que la guerra’.

Observatori de conflictes i construcció de pau – N 24º Desembre 2014

Font: DENIP

• Què significa la Pau per a tu?
  • Per què creus que encara hi ha conflictes arreu del món?
  • Com afecten les guerres a les persones que es troben en la zona de conflicte? I a les que no s’hi troben?
  • Com va actuar Mahatma Gandi per promoure la Pau al món?
  • Quines formes de violència coneixes?
  • Quina importància té la justícia en el procés per aconseguir la Pau?

La present guia us donarà eines i estratègies per tal de treballar “Dia Escolar de la No violència i la Pau (DENIP) ” a partir de la utilització de la Plataforma d’Acció Social KABUA. Les activitats que us presentem solament són suggeriments, que vosaltres podeu adaptar al vostre alumnat, o a la realitat del vostre centre educatiu o entitat. Us animem a donar el vostre toc personal a les activitats.